Rodinný časopis o alternativních cestách ke zdraví, připravovaný ve spolupráci s předními lékaři, léčiteli a odborníky v bylinkách, astromedicíně, zdravé výživě, psychoterapii, bioenergii, reflexní terapii a dalších netradičních metodách léčení.
Zdravý spánek pro zdravé tělo

Dlouhodobá nespavost způsobuje neschopnost koncentrace, podrážděnost, nezvládání stresových situací, špatnou kondici, bolesti hlavy i tloustnutí. Lidský organismus se potřebuje každý den zregenerovat. Pokud si dostatečně neodpočine, nefunguje správně. Dostatečně dlouhý a dobrý spánek přináší lepší prožití každého dne.

Co způsobuje nespavost
Pokud špatně usínáte, v noci se často budíte a od časného rána nemůžete znovu zabrat, pak trpíte nespavostí. Může ji způsobovat vleklý stres, deprese, strach, nervové poruchy a špatné spánkové návyky. K neopomenutelným činitelům, které ovlivňují usínání, patří i prostor, ve kterém spíte.


Zvyky před usnutím

Pokud netrpíte některou z poruch jako je narkolepsie, apnoe nebo porucha cirkadiánního rytmu, můžete sami ovlivnit, jak se vyspíte. Než se natáhnete na matraci, neměli byste cvičit, jíst, řešit problémy s partnerem, pít černý čaj, ani pracovat na počítači. Ideální je nastavit si na večer klidový režim. Těsně před ulehnutím si dejte čaj z meduňky, třezalky či roibosu. Pusťte si uklidňující hudbu nebo si čtěte. Možná vám ještě ze školních let uvízlo v paměti, jak lehce se usíná, pokud se máte učit na test. Zkuste si vzít do postele frázová slovesa z angličtiny, budete v limbu cobydup.


Ložnice, ráj spáčů
V ideálním případě by vaše ložnice neměla sloužit k ničemu jinému než ke spánku. Pokud v místnosti nepracujete, nepoužíváte ji jako jídelnu nebo obývák, má zcela jinou atmosféru. Většinou do ní totiž vejdete až v momentu, kdy chcete odpočívat. S ničím jiným si ji pak nespojujete.
Doporučená teplota v ložnici je do 20?C. Obecně platí, že by v ložnici mělo být chladněji. Pro naše tělo je chlad přirozenější než přílišné teplo. Místnost, kde se ukládáte k spánku, pravidelně větrejte. Když ráno vstanete, postel hned nestelte. Je potřeba, aby vyschla. Ve vlhkém prostředí se množí roztoči. Navíc vaše tělo musí v noci vynaložit energii navíc, aby se v posteli zahřálo. Během spánku si tak příliš neodpočinete.

Konec převalování
Málokdo ví, že měkká matrace způsobuje časté buzení. Váze vašeho těla totiž nedává dostatečný odpor. Při změně polohy pak musíte vynaložit takové úsilí, že vás to vzbudí.  Matrace by ideálně měla, stejně jako polštář, podporovat přirozenou polohu páteře. Vnitřní výplň vybírejte podle zdraví vašich zad či problémů s alergiemi. Pokud jimi trpíte, pořiďte si matraci se stříbrným nebo uhlíkovým vláknem. V případě, že se hodně potíte, volte přírodní materiál jako je bambus. Jeho vlákna jsou savá a schopná termoregulace.

Vyberte si dobrý polštář
Převalování často zbytečně způsobuje i nevhodný polštář. Ačkoliv se někomu může zdát nepředstavitelné spát na anatomickém polštáři, existují lidé, kteří se díky němu zbavili bolestí zad i hlavy. Zdravotní polštář podporuje přirozenou polohu vaší krční páteře.
Vy se díky tomu v klidu vyspíte a ráno vás nezaskočí migréna ani ústřel.

 

                                             P.R. článek připravila Naďa Buchtová