Rodinný časopis o alternativních cestách ke zdraví, připravovaný ve spolupráci s předními lékaři, léčiteli a odborníky v bylinkách, astromedicíně, zdravé výživě, psychoterapii, bioenergii, reflexní terapii a dalších netradičních metodách léčení.
Dovolme si dovolenou!

Už aby tu byla, už ji moc potřebuji… Ještě chvíli to vydržím a pak si odpočinu… Teď si ji nemohu dovolit… Nevím, co si s ní počít… Vždycky se na ni tak těším a pak často zažívám zklamán...Řeč je o  dovolené, jejíž čas právě nastává. Hodně energie jste jistě vydali na výběr té správné dovolené, nezapomeňte si však s sebou přibalit ještě notnou dávku další energie, abyste dovolenou ve zdraví a spokojenosti přežili a vrátili se odpočatí.  (Článek pro Meduňku připravila Hana F. Smejtková.)

 

Dovolená na zotavenou
Tak zní její oficiální jméno v zákoníku práce. Dalo by se tedy říci, že její smysl je všem dostatečně jasný a tím, že si ji vezmou, vyjadřují svou potřebu odpočinku a regenerace sil, aby se po jejím vyčerpání mohli zodpovědně vrátit ke své práci. Ale to bychom nemohli být v Čechách! Kolik lidí si bere dovolenou na nemoc, na další práci či na řadu jiných, „důležitých“ úkonů, které nemají s odpočinkem a zotavením nic společného. Na skutečnou dovolenou jim pak zbude sotva pár dnů, a to mnohdy na regeneraci organismu nestačí. Na téma dovolená je zpracována řada personálních i lékařských studií, z nichž vyplývá potřeba vypnutí, přerušení práce, změny životního režimu. Dlouhodobě přetěžovaný organismus dlouhodobě přetěžovaného pracovníka v dnešní době náročné na výkony totiž bez nutné „odstávky“ moc dlouho nevydrží. Není proto hrdinstvím nevzít si dovolenou kvůli nekonečné a často nekončící práci, ale umět si vyhradit volný čas bez stresu. To, že nestačí pár dnů, je dnes jasné i řadě firem, ve kterých si pracovníci musí povinně vybrat alespoň 14 dní vcelku. Neskrývá se za tím nějaké přehnané lidumilství, ale prostá kalkulace, že pořádně odpočatý pracovník se pak zase naplno zapojí do pracovního procesu. Horší je to u podnikatelů, kteří si o své dovolené rozhodují sami a navíc trpí syndromem vlastní nepostradatelnosti. Ti pak často svou dovolenou zkracují na minimum nebo ji tráví s mobilem či u počítače, aby „jen“ poslali nějaké instrukce či zkontrolovali, jak to bez nich jde. Je logické, že si tak moc neodpočinou a svou „duševní nepřítomností“ si zadělávají i na problémy se svými bližními.

Teď a tady
Řada lidí bohužel nežije v přítomnosti, ale především ve své mysli se upíná do budoucnosti. V praxi to vypadá tak, že se stále za něčím „řítí“ životem. Jejich duše spolu se záměrem je už dávno „tam“, zatímco tělo stále „tady“. Takové lidi poznáme podle toho, že mají nakloněnou osu těla s hlavou dopředu a za ní teprve vlaje zbytek těla. Aby dotyčný nespadl v tomto předklonu na ústa, pud sebezáchovy našeho organismu mu vystrčí „Ferdu Mravence“ a hned tu máme kyfózu i lordózu… Takový člověk nevnímá, co se děje v přítomnosti kolem něj, ale myšlenkami už je v čase budoucím. Takže svou dovolenou nejvíc prožívá posledních 14 dní před ní, těší se na ni, představuje si, co a jak bude… Paradoxně, když na dovolenou skutečně odjede, tento časový posun málokdy dokáže zastavit, a tak při procházkách v lese či za lenošení na prosluněných plážích jede podle navyklého schématu a místo intenzivního prožívání přítomnosti se jeho mysl zabývá dopředu tím, jaké to bude po návratu z dovolené, co vše musí zařídit apod. Divíte se, že takový člověk se nevrací z dovolené plně zregenerovaný? Navíc tím, jak moc se soustředí na budoucnost, mu uniká spousta detailů v přítomnosti.
Z tohoto začarovaného kruhu je možné vystoupit jedině návratem do přítomnosti, a to jak fyzicky, tak psychicky. Z hlediska fyzického postoje postavy to znamená narovnat osu těla kolmo k zemi, a to při stoji i při chůzi. Při správném držení těla je pak ucho, rameno, loket, kyčel, koleno i kotník v jedné linii kolmé k podložce. Impuls pro chůzi nevychází z hlavy, která se řítí dopředu, ale z břicha a hrudníku, a tomuto pohybu se pak přizpůsobuje hlava i pánev, která je tím pádem správně podsazená a netrčí z těla dozadu.
Tato praxe prožívání přítomného okamžiku se vám bude hodit nejen o dovolené, ale i v běžném životě a váš život se tak stane bohatším a pestřejším na vjemy.

Komunikace -- základ po/do - rozumění
Většina lidí nejezdí na dovolenou sama, ale se svými bližními, přáteli, případně dalšími lidmi. Každý máme svou představu o tom, jak budeme trávit svůj volný čas a někdy si neuvědomíme, že představa druhých může být jiná. Ve své sebestřednosti si můžeme myslet, že naše představy jsou stejné, a podle toho nastavíme svá očekávání i chování.
Aby zbytečně nedocházelo k pocitům rozčarování, nespokojenosti či frustrace, nabízí se jediná možnost – komunikovat. Kolem nás nežijí jasnovidci, kterým „přeci musí být jasné“, co chcete o dovolené dělat. Proto dejte jasně najevo, co od dovolené očekáváte vy a ujasněte si, co chtějí ti další a najděte vhodný kompromis. Pokud se to nedaří, raději neplánujte společnou dovolenou, vyvarujete se zbytečného zklamání a nedorozumění.

Ponorka
Bohužel naše uspěchaná doba způsobuje, že se se svými bližními i přáteli většinou moc nevidíme a potkáváme se jen zřídka. Výjimkou není rodina, která se těžko během týdne sejde ke společnému jídlu, její členové se jen míjejí ve společném prostoru k bydlení. I mnozí partneři se vidí chvilku ráno a občas se jim podaří strávit spolu večer. A najednou jsme vystaveni riziku i příležitosti strávit společně několik dnů, případně týdnů. Těšíme se na společně strávené chvíle, ale umíme vůbec spolu strávit tolik času? I tady si musíme dát pozor na naše očekávání a dostatečně komunikovat, často už při plánování společné dovolené, nebrat za samozřejmé, že co chci já, chtějí i ostatní. Riziko tzv. ponorky omezíte dovolenou strávenou ve větší skupině, kde i partneři nebo rodiny mohou čas trávit buď spolu nebo i s jinými členy skupiny. Tím se vyřeší i problém různých zájmů a vztahů k aktivitám (např. jedna skupina se opaluje, zatímco druhá na kolech brázdí okolí; muži připravují dřevo na oheň a maso na gril, zatímco ženy a děti jdou na houby atd.).

Co si dovolíme o dovolené?
Slovo dovolená pochází od slovesa dovolit si. Zamyslete se nad tím, co o dovolené dovolíte sami sobě, potažmo těm kolem vás? Máte vše do detailu naplánované nebo necháváte prostor pro spontánní nápady a příležitosti? Tak jako většina z nás změní pracovní šatník na uvolněný dovolenkový, dovolíme si také uvolnit svou mysl a chování -- nebo vyžadujeme přesné dodržování pravidel, jaká platí v běžném životě?
Přiznám se, že znám několik mužů, kteří i o dovolené nosí naleštěné černé boty, byť někdy ke kraťasům, zrovna tak ženy, které nevyjdou před dům (chatku, stan…) bez důkladného nalíčení. Jindy naopak může působit křečovitě snaha seriózního manažera stát se na 14 dní rančerem, motorkářem či Indiánem. Nic není špatně, nic není dobře, jen se zamyslete nad tím, jak jste na tom vy a zda jste schopni si o dovolené více dovolit. Většinou si dovolujeme víc utrácet a bohužel i konzumovat (jsme tady jen jednou…, když už máme tu dovolenou…), ale jen málokdy povolíme zaběhnutý režim a zvyky. Většinou je za tím snaha zůstat dostatečně seriózní a neztrapnit se, bohužel se tomu také někdy říká šosáctví. Zkuste letos trochu popustit uzdu a vyzkoušet některý z tipů na to, co si také můžete o dovolené dovolit.

Hrajte si…
Nejen s dětmi a nejen seriózní hry typu golf či žolíky. Velké oblibě se těší různé společenské hry, ale můžete si třeba i vymalovávat mandaly, navlíkat korálky, plést košíky či vyrábět indiánské čelenky a luky na lov bizonů.

Oslavujte…
Nejen grilováním a alkoholem. Uspořádejte třeba višňovou garden party nebo karneval pro všechny věkové skupiny jako naše skupina před lety ve Žďárských vrších – bavili se všichni účastníci a věkové rozpětí bylo od 3 do 75 let.   

Vychutnávejte si…
Nejen exotické pochoutky či dobroty od babičky. Vychutnejte si teplo písečných pláží, horský vítr, večerní klid na samotě. Vychutnat si můžete i vítězství ve hře, zrovna tak jako společně strávené chvíle.

Zpívejte a tančete…
Nejen při návratu z blízkého pohostinství. Přesuňte se od grilu ke starému dobrému táboráku a pějte píseň dokola. Tančete jako víly na louce v trávě nebo ve vodě jako akvabely. Nezapomenutelným zážitkem je i tanec či jakýkoli pohyb venku při dešti v minimálním oblečení.

Užívejte si pohybu…
Nejen při klasických letních sportech. Uspořádejte třeba letní olympiádu, takové skoky v pytlích, válení sudů či ručkování po laně jistě pobaví vás i přihlížející. Procházka přírodou také prospěje. Naopak po dni plném pohybových aktivit si klidně dopřejte den „válecí“ – v posteli, s knihou, na pláži…

Odpočívejte…
Nejen poleháváním a lenošením, i když i toto bývá občas prospěšné. Vyhledávejte i aktivní formy odpočinku, odreagujte se při nenáročných činnostech, hlavně se nesnažte o nadměrné výkony. Výborným relaxem může být třeba bosá chůze v různých terénech, kdy se přes reflexní plošky aktivuje náš organismus.

Poznávejte…
Nejen památky a okolí místa vašeho pobytu. Všímejte si rostlin i zvířat ve vašem okolí, sledujte projevy přírody podle denního cyklu, komunikujte se stromy, kameny i živly, ti ezotericky pokročilejší mohou sledovat toky energií. Svou pozornost věnujte i jeden druhému, společné prožitky utvrzují vzájemné poznání.

Radujte se…
Nejen ze sportovních úspěchů či vítězství ve hře. Dovolte si prožít radost z blízkosti vám milých lidí, ze sluníčka, ze zpěvu ptáků, ale i ze štípání dřeva nebo přípravy jídla. Prožívejte svou dovolenou ve vlastním zájmu co nejradostněji, neboť radost posiluje srdce a otevírá dýchání. Tak maximálně okysličíte a zregenerujete svůj organismus, bude pak odolnější vůči pracovnímu stresu.

Návrat do běžné reality
Bohužel riziku se nevyhneme ani po skončení dovolené, kdy nás může ohrozit tzv. syndrom návratu z dovolené. Nervozita může nastat již poslední dny dovolené, naše představivost umí zapracovat. Následný pohled na nahromaděné resty pak způsobuje mnohdy stres, únavu a podrážděnost. Myšlenkami jsme ještě na dovolené, a přitom je třeba, abychom plnou pozornost věnovali opět své práci. Dovolená je za námi, do Vánoc daleko… Nezoufejte, v jednom z dalších čísel Meduňky ván pro inspiraci přineseme článek o stresu včetně doporučení, jak se s ním vyrovnat.
Přeji vám, ať si letošní dovolenou co nejlépe užijete a dovolíte si aspoň trochu vybočit ze zajetých kolejí.

 

                                                                       Ing. Hana Fedora Smejtková

 

 

Foto: Hana Smejtková