Rodinný časopis o alternativních cestách ke zdraví, připravovaný ve spolupráci s předními lékaři, léčiteli a odborníky v bylinkách, astromedicíně, zdravé výživě, psychoterapii, bioenergii, reflexní terapii a dalších netradičních metodách léčení.
Rady pro štědrovečerní tabuli

I tradiční štědrovečerní tabuli můžeme udělat zdravější a zajímavější - pokud se budeme inspirovat doporučeními naturopatky Ivety Kulhánkové...

Nevyhýbejte se rybí polévce, je výtečná a zdravá. Vyhněte se pouze jíšce, bez níž polévka neztratí na chuti, ale kaloricky se odlehčí. Nezapomeňte na čerstvou petrželku. Máte-li rádi rybí chuť, přidat můžete i trochu mořské řasy, ucítíte moře a doplníte si hodně velkou dávku jódu, který je důležitý pro syntézu hormonů štítné žlázy.
Kapra
můžete opéct, upéct, nebo nahradit. Nedoporučuji rybí filé, lososa, vepřové ani kuřecí řízky. Na štědrovečerní stůl ryba patří, zkuste pstruha na modro (pstruh totiž patří mezi pět nejzdravějších ryb světa a nehrozí u něho zatížení těžkými kovy), z mořských ryb je výborná makrela, mořský vlk nebo pražma. 
Do bramborového salátu nedávejte majonézu ani salám. Místo toho přidejte ančovičky nebo více zeleniny, uvařenou červenou řepu, kukuřici nebo řapíkatý celer.  Můžete vyzkoušet i bramborovo-avokádový salát, salát z listové zeleniny s okurkou a paprikou nebo pyré z mrkve a sladkých brambor.

Bez sladké tečky by rozbalování dárků a vánoční pohoda nebyly to pravé. Není třeba připravovat 20 druhů cukroví, nakupovat kila mouky a bílého cukru. Vyzkoušejte hořkou čokoládu s pomerančem nebo chilli, křížaly, jablko s ořechy polité javorovým sirupem, nepečené vánoční kuličky na tři způsoby nebo čoko-avokádovou pěnu.
Dopřejte si přes den i zázvorový čaj, meduňkový čaj, svařák se spoustou koření nebo ohřátou šťávu z červené  řepy s jablkem, mrkví a zázvorem.
Přeji vám hodně zdraví a veselí nejen o Vánocích, ale i v novém roce.


Recepty, které můžete vyzkoušet

Nepečené vánoční kuličky na 3 způsoby
Na cca 30 malých kuliček budeme potřebovat 100 g vlašských ořechů, 120 g vypeckovaných datlí, čajovou lžičku spiruliny, 3 lžíce strouhaného kokosu, ½ čajové lžičky proteinového prášku, lžíci kakaa a lžíci sezamových semínek.  V mixéru rozmixujeme s trochou vody ořechy a datle. Vzniklou směs rozdělíme na 3 části. Do první vmícháme prášek spiruliny, do druhé, lžičku kakaa a do třetí proteinový prášek. Z každé směsi vytvoříme kuličky o průměru 2 cm a obalujeme. Spirulinové kuličky obalíme v kokosu, proteinové v kakau a kakaové v sezamovém semínku. Necháme přes noc zatuhnout v ledničce.

Kapří filety pečené na česneku
Na čtyři porce kapřích filetů smícháme v misce zhruba 3 stroužky prolisovaného česneku, 2 polévkové lžíce olivového oleje, čajovou lžičku soli a trochu citronové šťávy. Maso tím potřeme z obou stran a pečeme v troubě na 175° C asi 45 minut (podle toho, jak silné jsou filety).

Pstruh na modro
Pro dvě osoby si připravíme 1,5 litru vody, 5 lžic vinného octa, 1 menší bílou cibuli, 2 bobkové listy, 7 kuliček bílého pepře, 10 semínek kopru, 1/2 lžičky tymiánu, 1/2 lžičky libečku, 1 lžičku soli  a 2 pstruhy. Vodu, ocet, cibuli, sůl a koření přivedeme k varu a necháme 30 minut probublávat, aby se uvolnily potřebné chutě. Poté vložíme do hrnce pstruhy tak, aby byli celí ponoření  a vaříme zhruba 10 minut.

Bramborový salát s avokádem
Pro dvě osoby budeme potřebovat alespoň 1 zralé avokádo, 6 menších brambor uvařených ve slupce, 2 lžíce panenského olivového oleje, špetku soli, čerstvě umletý pepř a pažitku. Uvařené brambory oloupeme a nakrájíme na čtvrtky. Zalijeme olivovým olejem, osolíme, opepříme a přidáme na kousky nakrájenou pažitku a avokádo. Promícháme - a je to!

Čoko-avokádová pěna
V mixéru dohladka zpracujeme následující suroviny: 4 vypeckované datle namočené přes noc ve vodě, 2 velká zralá avokáda – bez slupky a pecky, 4 lžíce kakaového prášku a pár kapek vanilkové esence, případně lžíci vody. Podáváme v malých skleničkách ozdobené hoblinkami hořké čokolády.
Tipy na další méně obvyklé vánoční recepty najdete i na portálu HealthJam:

http://www.healthjam.cz/rubrika-receptu/vanoce