Rodinný časopis o alternativních cestách ke zdraví, připravovaný ve spolupráci s předními lékaři, léčiteli a odborníky v bylinkách, astromedicíně, zdravé výživě, psychoterapii, bioenergii, reflexní terapii a dalších netradičních metodách léčení.
Zdravé a chutné Vánoce

Jak shodit kilogramy nabrané o Vánocích? Jakou dietou nebo očistou organismu začít v lednu nový rok?  Jak se po svátcích hojnosti zregenerovat a nastartovat do funkčního režimu? Nechte si poradit od naší spolupracovnice, naturopatky Ivety Kulhánkové.

Pokud vás každý rok trápí takového otázky, je správný čas pojmout tentokrát Vánoce jinak, bez pocitu únavy, těžkosti, nadmutosti a špatného svědomí. Vánoční hodování totiž může být zdravé i chutné, a není ani potřeba podnikat mnoho změn.

Náměty pro zdravý jídelníček
Co tedy můžeme udělat, abychom náš jídelníček odlehčili? Možností je celá řada, zkuste aspoň některé… 

  • Nefritujte. Kapří řízky raději opečte na přepuštěném másle. Netrváte-li na trojobalu, upečte kapří filety v troubě na česneku.
  • Neslaďte tolik, jak jste zvyklí. Do cukroví, do čaje, nebo do kávy si dejte o třetinu cukru méně než obyčejně. Uvidíte, že to na chuti nebude téměř znát, ale vaše slinivka si oddechne. Máte-li chuť na změnu, vyzkoušejte místo bílého cukru ten třtinový, například muscovado nebo demerara. Zakoupíte je v dobrých supermarketech.
  • Bílá mouka neobsahuje žádné živiny, používejte na pečení mouku špaldovou nebo celozrnnou.
  • Průmyslově vyrobené ztužené tuky (jako je např. Hera) nahraďte tuky přírodními, vyzkoušet můžete kokosový olej nebo obyčejné poctivé máslo.
  • Místo majonézy zkuste zálivku z jogurtu se lžící lněného oleje a plnotučné hořčice. Objevíte-li dijonskou bez konzervantů, bude zálivka ještě chutnější.
  • Nepodporujte průmyslníky, ale podpořte sebe. Polotovary, předpřipravené směsi nebo už hotové potravinářské výrobky obsahují dochucovadla, konzervanty, barviva a spoustu vylepšovadel, která jsou zdraví škodlivá, nejsou nutná a doma je nepoužíváte. Co můžete, uvařte si sami, co nemůžete, vynechejte.
  • Alkohol vybírejte a konzumujte s rozvahou. Víte, že zdraví prospěšné množství představuje pouze jedno pivo nebo jedna sklenička vína denně. Při větší konzumaci už negativní účinky přehlušují ty pozitivní.
  • Všeho moc škodí, nepřejídejte se, nepřepínejte se.

Na co nezapomenout?

  • Denně si dejte alespoň tři druhy čerstvé zeleniny a dva druhy ovoce. Ze zeleniny zkuste například čekanku, je příjemně hořká, a tím podporuje trávení. Skvělé je i granátové jablko, obsahuje spoustu antioxidantů, prospívá cévám a pomáhá při snižování hladiny cholesterolu.
  • Ani na Vánoce nevynechejte svoji ranní sklenici vlažné vody s citronovou šťávou. Je to nejlepší způsob, jak nastartovat metabolismus do nového dne.
  • Na snídani nebo svačinu si připravte kaši z ovesných vloček. Vločky zasytí, obsahují vlákninu, která je důležitá pro správné fungování střev, a jejich konzumací můžete předejít zácpě. Navíc normalizují hladinu krevního cukru a pomáhají snižovat cholesterol.
  • Dopřejte si každý den zdravotní procházku, lehkým pohybem podpoříte metabolismus a odbouráte stres.